Sometimes, i get a good feeling, yeah!


Okej, riktigt såååå bra var inte träningen, rätt usel faktiskt. Pompe var i sitt "Varför skall jag göra något ansträngande?" humör och jag var väl inte helt 100 heller. Är man någonsin det?

Dock fick jag en bra känsla även om inte själva utförandet var bra. Lena korrigerade min sits och inverkan. Måste lägga mer tramp i stigbyglarna, stå i en lättare sits och följa med bättre med handen. Rätt basic, men det är viktigt att grunderna funkar innan man ger sig på svårare moment, så jag är bara nöjd över att få hjälp!

Hoppade massa roliga övningar, som var lite inspirerat från Änglahoppet, kände igen lite linjer och det var väldigt nyttigt att få träna dem. Hoppade väl som max 1m idag, men fokus var på min sits, och innan det klaffar kan jag ändå inte hoppa högre. Eller kan och kan, det känns bra att ta en sak i taget :) Det var även mycket fokus på blicken. Förklarar mer längre ner :)

För att sammanfatta det hela är jag nöjd och glad över att träna för Lena igen. Att direkt få "hemläxa" och direktiv som man kan förbättra är så bra! Hellre det än att man är "snäll" och inte gör någon anmärkning alls, jag behöver iallafall någon som är rak - vilket Lena är. Det mest positiva är att man vet att hon berömmer när det ÄR bra. Inte bara "för att".

Im happy, Pompay är väl nöjd över att stå och tugga hö och det har varit en bra dag.



OBS Allt är inte skalenligt, och det är inte så trångt som det ser ut :)

Bild 1: Vi värmde upp med denna övningen. Man skulle hela tiden ha blicken på hindret. Blicken skall så fort som möjligt fästas vid hindret, och stanna där. Man skall inte kolla ner på hästen, upp på publiken eller vad som. Då är det som att börja om från början. Vi red denna slingan två gånger och skulle behålla flytet och takten i galoppen.

Bild 2: En favorit linje jag verkligen gillar är först kombi, sedan en böjd line på 5 galoppsprång till ett räck. Kändes som att jag fick ett bra tryck i honom det sista när jag lät honom bli självständig och inte både satt med sätet och höll imot i munnen. Älskar distansen och flytet man får.

Bild 3: Skall föreställa banan, där vägarna korsar varandra har jag bytt färg på den lilla linjen, hoppas ni förstår. Grönt är start, rött är mål. Bra bana, bra linjer, vi fick ett okej slut. Jag tappade stibygeln men försökte ändå att rida som om jag hade den, och det verkade funka, för det var ingen som lade märke till det ;).

Det känns väldigt bra
att få denna träningen, kände skillnad på honom direkt. Nu skall jag ut och träna mina benmuskler så att jag kan stå upp ordenligt i sadeln. Kortkorta läder och lätt sits på grusvägarna är det som gäller :)

Gillar ni denna typen av inlägg, där jag delar med mig av övningarna? Vill ni ha mer/mindre mängd text eller är det intressant att läsa?


Kommentarer
Postat av: Matilda

Ja, alltid kul med sånna in lägg, men har du sålt dina catago skydd? Ska du sälja jw schabraket(det röda)?

2011-11-09 @ 23:50:04
URL: http://ponnieryttaren.bloggplatsen.se
Postat av: jessikaaa - FOTO

jätte fin blogg :) fin häst har du oxå, eller är den din? (a)

2011-11-10 @ 05:47:45
URL: http://pphotographer.blogg.se/
Postat av: Hanna

det kul med sånna här inlägg!

men får lite inspiration! :D

2011-11-10 @ 07:35:17
URL: http://vastergardensgoldeneye.blogg.se/
Postat av: Matilda

Vem är bäst tkr du av Lena och Ulf? :)

2011-11-10 @ 09:42:25
URL: http://ponnieryttaren.bloggplatsen.se
Postat av: Karro

Jag tycker om sånahär inlägg :)

2011-11-10 @ 09:51:48
URL: http://karrol.blogg.se/
Postat av: nicole

Låter som en bra övning :D

2011-11-10 @ 10:31:06
URL: http://axelixarna.devote.se
Postat av: tovearvidsson

jag tycker det är intressant och läsa om detta :)

verkar vara bra övningar :)

2011-11-10 @ 16:19:57
URL: http://tovearviidsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0